tajaan,

DenyutJantung!

Thursday, May 6, 2010

Jangan Takut Gagal wahai CikEpal.


Assalamualaikum, tak jawab dosa. hehe ;p tadi sedang jalan jalan di alam maya, ternampak update CikEpal. --> jangan takut gagal.

heheee, ni menarik nak share jugak ni, sebab kebetulan, Hari ni LAST PAPER untuk sem 4. yang masih dalam mood exam, sile jealous okkkk. ini bukan point, point nya ialah, paper tadi sangatttt susahhh. sebenarnya tak susah la kalau baca, study dari sem lepas, rajin datang kelas, rajin bertanya lecture.

ok fine,fine. bosan la dengar yang begitu. tidak remaja tau?

mane nak mule ye, banyak sangat merepek samapi dah tak jumpe jalan keluar.

ok, mari kite mulakan,
secara lahiriah, memang kite di Malaysia sangat dinilai memalui pelajaran kan. ok, mungkin bukan Malaysia saja, saya tak tau fakta sebenar, tapi, tak adil kalau kepade mereke yang lemah dalam mata pelajaran, tapi berbakat besar dalam skill lembut. bukan lembut awww awww, soft skill lah, heheh.. ye la, kemasukan ke IPTA berdasarkan gred yang kite dapat kan? tapi sistem pembelajaran di Malaysia sebenarnya sangat tidak adil ok.

meh, saya selaku student share sama kamu ye.

situasi A,


minah-tak-terror-hafal : untung la kau dikurnikan bakat mampu menghapal. satu buku boleh hapal. comfirm la kau dapat 4flat. hehe...
minah-terror-hafal : ala, biase je. memang rezeki aku la kot.
minah-tak-terror-hafal ; eh, tapi aku ade ta paham la satu term ni, kau tolong terangkan boleh?
minah-terror-hafal ; ala, sorry la wei. aku hafal bulatbulat dalam buku, tak paham pun.huhuuu


haaa, dapat tak ape yang saye cube nak terangkan? mereke yang excellent ni, semua penghafal. makne nye, keputusan exam mereke tu macam takde nilai pun. dapat 'A'. tapi kefahaman 'E'. ade ke yang tak setuju? ok la, mungkin ini anugerah. fineee, tak jelez pun. sebab tau, orang yang menghafal, takkan ingat lame, takkan tersemat di hati pun. kecuali hafal dan paham. saya cakap dari pengalaman. ade yang nak bagi pendapat, bina dan kutuk saya sudi je terime. kite same2 sedang dalam proses pembelajaran kan ;)


situasi 2

kerja kumpulan.

ahli 1 : bagilah ahli 1 yang senang. ala, tak reti la nak buat yang susah.
ahli2 : ala, undi la. ape susah.
ahli3 : nanti aku bagi duit je boleh? aku banyak keje lain la.
ahli4 : busy la weiii, korang buat je, aku setuju je.

ahli5 : bak sini la aku buat, aku pun takde keje.


sampai mase markah sama rata. effort letak dimane. kerje berkumpulan memang betulbetul perlukan kesefahaman yang tinggi. jangan suke bergantung kepade orang lain. nanti orang benci. buat keje masing masing dengan baik. bukan setakat melepaskan batuk di tangga. kalau setakat buat, tapi kemudian jenuh nak edit balik pun tak gune jugak kan? plus, kau kene la tau ape yang kau buat. bukan setakat salin balik dari buku, atau copy paste. sebab nanti bile time present,lecture mintak penenerangan, terkebil kat depan. effect tau markah. kerja kumpulan kene la ade timbang rasa, jangan la harap sorang buat semua. jangan la sampai bergaduh bagai sebab bende kecil. profesional la, bile ditegur, cube terime. bukan rase diri je betul pastn tak boleh terime pandangan/terguran orang lain.

cukup 2 dulu la ye. nak siap pergi jalan la. kan dah abis exam ni ;)
ngeeee

taaaataaaa


notabawahentry : nanti balik saya bagitau macam mane sistem ini berkait dengan kata
CikEpal, jangan takut untuk gagal. nantikan kepulangan saya. HAHAHAHA ;p

amiraismira, jaga rumah ye, saye keluar berjimba sekejap, awak jangan merayau, Ahad ini masih ade paper. HAAAAAAA



1 comment:

joegrimjow said...

terharu baca cik epal ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails