tajaan,

DenyutJantung!

Wednesday, April 21, 2010

tip sebelum menduduki dewan peperiksaan. Selamat berjaya semua ;)

hyeeee~ esok ade 2 paper sekaligus. paper membace plak tuuu.. arghhhh tekanan tau. disini la timbul yang dikendong tak dapat, yang dikejar keciciran. sebab dah baca, tapi lupe, ape ni? sakit jiwe tau cam ni.

ok, nah tip untuk kamuu dan saye jugak la. saye ambik dari SINI. nak lebih tengok sini ye.

Berikut adalah tips-tips nya ;
1. Tidur awal
Tidurlah awal pada malam sebelum peperiksaan. Tidur yang mencukupi penting supaya badan dan otak kita segar pada keesokan harinya.


2. Bangun awal
Cuba bangun seawal mungkin pada pagi hari peperiksaan. Bangun, mandi dan tunaikanlah solat sunat 2 raakat. Solat sunat apa-apa pun boleh. Sunat taubat ker, sunat hajat ker, atau sunat tahajjud pun boleh dilakukan. Doa dan minta pada Allah supaya mempermudahkan kita untuk menjawab soalan.

3. Baca surah Yaasin
Abah saya kata, Surah Yaasin adalah ’surah yang memudahkan’. Sebab itu kalau orang sakit tenat digalakkan untuk kita baca surah Yaasin supaya kalau ajal nya sudah sampai, maka mudahlah roh nya untuk keluar dari jasad. Jadi, siapa yang amal membaca surah Yaasin pada pagi hari, InsyaAllah, dengan keberkatan surah ini, semua kerja-kerja kita selama satu hari tu akan dipermudah dan diselesaikan.
Jadi, peruntukkan sedikit masa untuk baca surah Yaasin, setidak-tidaknya pada hari kita nak menduduki peperiksaan. Baca dan niatkan dalam hati supaya Allah bantu kita.

4. Telefon ibu
Doa ibu bapa untuk anak adalah sangat mustajab. Telefon lah ibu/bapa kita sebelum menduduki peperiksaan. Minta maaf pada mereka kalau-kalau kita ada buat dosa dengan mereka. Minta mereka doakan kejayaan kita. InsyaAllah, dengan berkat doa ibu/bapa, Allah pasti beri kejayaan pada kita.

5. Pergi ke tempat peperiksaan lebih awal
Pastikan diri kita tiba di tempat peperiksaan setidak-tidaknya 15 minit lebih awal dari masa peperiksaan bermula. Ini bertujuan untuk mengelakkan kita daripada menjadi kelam kabut sekiranya kita terlewat.
Saya pernah melihat seorang calon yang sampai lewat ke dewan peperiksaan. Memang kelam kabut dan huru hara dibuatnya. Saya lihat dia termengah-mengah, berpeluh dan nampak kusut pada wajahnya. Sedangkan pada masa itu, orang lain dah bersiap sedia dengan tenang di tempat duduk masing-masing untuk menjawab soalan. Dia pulak, memang nampak kelam kabut dan tidak tenteram. Dalam keadaan begitu, adakah anda rasa dia boleh menjawab soalan peperiksaan dengan baik??
Jadi, sila pastikan diri kita untuk datang awal ke tempat peperiksaan.

tata. selamat maju jayee.. ;)


6 comments:

ﮐذﻣﯥﺮﺍﭬﮐﺎﺮ said...

good luck

AMIRA IS MIRA said...

gud luck esok:)

Kapten said...

leganya aku dah x ada exam
haha

Nur -al- Ain said...

kakak jawi, tenkiuu ;p sebenarnye ape name tu? HAHA. tak dapat bace, kecik sangat la

Nur -al- Ain said...

mira, tenkiuuu makcikkkk

Nur -al- Ain said...

kapten, tak perlu keluarkan statement tersebut disini. berbau sindiran. tidak patuttt

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails