tajaan,

DenyutJantung!

Wednesday, October 13, 2010

Komen Mangsa Yang Terselamat Dalam Kemalangan Ngeri (Bus Ekpsress Delima) 101010. Tragedi Oktober

Ahad yang Lalu, Ain balik ke kampung halaman untuk menghirup udara Negeri Sembilan yang segar dan bugar... kemudian Ahad tu pergi jemputan wedding kat Bora Ombak,, ohh.. hal tu memang takde update, gambar pun malassss nak upload.. sebab cuace pun panas, maka yang terbaik adalah duduk sahaj di tempat berhawa dingin. kehkehkehh,kejiii~

ni yang malas nak buat pendahuluan ni, sebenarnya ain nak cite, mase nak balik ke Melaka malam tu. jem terukkk gileeee wooo kat round about nak masuk tol simpang empat.. rakyat biase tak boleh pun masuk tol tu, pakcik polis suh masuk tol lain.. wawawaaaa.. ain pun kepoci gak la tanye, "pakcikpakcik, nape jalan tutup? ade gajah terlepas dari zoo ke?" errr, ayat last tu saje je penambah rase. HAHAA. pastu pakcikpolis mengreply "ade jem teruk adik comel, ade kemalangan jalan raye" owhh, memang pakcikpolis tak berterus terang kate adik comel, tapi dari raut wajah, ain dapat bace tu yang dier nak cakap, tapi sebab ade bodyguard kat sebelah, pakcikpolis tak jadi kate dah. ok fine, isi penting tak releven..

ok teruskan pembacaan, selepas itu, iaitu hari isnin, baru la ain tau eksiden yang bukan sikit sikit macam ain hari tu terseret divider, rugi RM500, tak tak, ni kerugian mahu berjuta, kite rugi nyawa sekali tau.. owhhh sedih.. kesian keluarga mangse.. semoga mereka redha dengan ketentuan ni..

mungkin syarikat perlu buat satu agenda baru la.. mungkin tak perlu bagi commision kalau dapat buat trip banyak satu hari.. mungkin la, ni ain tak tau la polisi sykt bus, tapi kalau lori rasenye camni kan.. lagi banyak dapat buat trip, lagi banyak commision.. ni semua la galakkan mereke bawak laju.. tak payah dh la.. bagi la commision tiap kali samapi dengan selamat, dengan had kelajuan selamat.. Haaa lagi bagus kan..

rasenye update lain ramai dah update kan, ain just nak share ape kate mereke yang terselamat dari nahas ni, tragedi oktober..

SEREMBAN: Seorang penumpang bas ekspres Delima yang terselamat dalam kemalangan maut yang mengorbankan 12 nyawa petang semalam, mendakwa dia melihat pemandu bas cuba memotong sebuah kenderaan, tetapi gagal dan bas itu mula terhoyong-hayang menyebabkan ia melanggar pembahagi lebuh raya sebelum melambung ke laluan bertentangan.
Tew Chi Ling, 18, pelajar Kolej Bandar Utama, berkata dia kini berada dalam keadaan trauma dan terkejut kerana dapat menyaksikan keseluruhan detik cemas, ketika kemalangan itu berlaku.
"Saya tengok, ramai penumpang bergelimpangan di atas jalan raya dan ada juga yang tersepit di dalam bas. Saya lihat, bas itu sudah dipenuhi darah manusia. Ada yang mengeluh kesakitan, ada yang sudah tidak bersuara lagi. Ada pula yang patah, cedera di kepala. Saya cuba membantu, tetapi tidak berdaya," katanya.
Dia sedih kerana banyak suara yang meminta tolong dari dalam bas yang remuk itu, apatah lagi terkejut dengan jeritan tanpa henti penumpang yang terbabit dalam kemalangan maut itu.
"Saya bernasib baik kerana selamat bersama seorang rakan kolej. Saya masih dirawat, tetapi rakan telah dibenarkan balik. Saya cuma mengalami cedera ringan dan luka di beberapa bahagian badan," katanya ketika ditemui di wad Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ), di sini hari ini.
Sebahagian besar penumpang bas ekspres Delima itu sedang tidur ketika kenderaan itu melambung, terhempas dan melanggar beberapa kenderaan lain di Kilometer 223, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Plaza Tol Simpang Ampat, di Rembau.
Menurut beberapa penumpang yang terselamat, mereka melihat penumpang lain yang ketika itu ramai yang tidur melambung keluar dari bumbung bas yang pecah, selain beberapa lagi tersepit apabila bas itu terhempas di atas jalan raya.
Seorang lagi penumpang, Liow Sin Ren, 23, berkata dia tidak sedar apa yang berlaku kerana tidur dan hanya menyedari apabila bas sudah terbalik.
"Bila saya sedar seluruh badan terasa sakit. Saya buka mata perlahan-lahan dan terkejut apabila bumbung bas sudah tercabut," katanya yang mengalami keretakan pada tulang hidung dan pipi.
Katanya, doktor terpaksa menyedut serpihan kaca yang masuk ke dalam telinganya.
Seorang lagi mangsa yang selamat, Nur Najlaa Aquilah Mohd Ghazali, 19, yang kehilangan sebahagian kulit dan daging di pergelangan tangan kirinya berkata dia berada dalam keadaan separuh sedar dan pening kerana bas itu berpusing dan terhoyong-hayang.
"Saya terhantuk dan kepala pening sebaik sahaja bas yang dinaiki terbabit dalam kemalangan. Apabila saya sedar, saya lihat pakaian saya dibasahi dengan darah," katanya.
Beliau berkata, ramai penumpang yang mengerang kesakitan dan ada juga yang merangkak keluar dari bas yang sudah remuk.
"Saya menangis apabila melihat darah banyak mengalir dari pergelangan tangan dan dimaklumkan ia terkoyak semasa kemalangan itu berlaku," kata pelajar Universiti Malaya itu.
Sementara itu, beberapa lagi mangsa yang cedera tidak dapat ditemubual kerana masih berada dalam keadaan lemah dan trauma berikutan kejadian itu.
Turut kelihatan beberapa ahli keluarga mangsa yang terselamat di bilik wad berkenaan dan perkarangan menunggu di luar wad terbabit.
Sehingga kini, HTJ telah menerima 24 mangsa yang cedera di tiga wad iaitu wad pembedahan, wad Unit Rawatan Rapi (ICU) dan wad "High Dispency" (HDW) dan semua mangsa dilaporkan stabil serta diberi perhatian sebaik mungkin oleh doktor yang bertugas.
Seramai 12 orang terbunuh manakala lebih 40 dilaporkan cedera dalam kemalangan membabitkan dua buah bas, sebuah van dan dua kereta dalam pada 6.40 petang semalam.

Nahas itu berlaku apabila bas ekspres Delima yang dipandu laju, gagal dikawal dan terbabas dan melanggar pembahagi lebuh raya sebelum melambung ke laluan bertentangan dan melanggar van, bas sebelum menghempap dua kereta. - BERNAMA

sumber : BHARIAN
notabawahentry : mungkin pemandu bus patut ade ijazah dalam fizik la supaya mereka fasih hukum fizik, kelajuan, inersia semua tu.. keaddan mungkin lebih terkawal.

kite sedekahkan al-fatihah untuk mangsa Tragedi Oktober, 101010

12 comments:

Si JaRi kOntOt said...

saya sendiri penah tgk pemandu bas bwk laju... mereka nie xserik2.. dh la dlm bas 2 ade nyawa org lain... harap semua p'mandu anggaplah nyawa penumpang lain 2 mcm nyawa kuarge sndri... pandu la cermat.. klu boleh jgn la bwk laju2.... tp apa pn... sy mengucpkn takziah kpd kuarge mangsa.. jdikn ikhtibar kpd p'mndu bas lain...

terokai seni said...

suspen aku nengok n3 ni

cEro said...

Al-fatihah utk semua mangsa..
sedih btol berita camni, kan??

Ms. Qhayal said...

ngeri!!

Linglung said...

hilang sebahagian kulit dan daging kat tgn?? erghh...gila siakk!

taianuaree said...

trajedi yg tidak di sangka2

Nur -al- Ain said...

jari kontot, tu la pasal.. diorg ni kdg2 selfish ;(

Nur -al- Ain said...

cemomoi.. awat sapen?

Nur -al- Ain said...

cero, mmg sedih pun.. berat mate memandang, berat lagi bahu memikul kn...

Nur -al- Ain said...

aren, takuttt

Nur -al- Ain said...

linglung, tau takpe.. sian kan...

Nur -al- Ain said...

tai anuar, nasib baik tak jadi kat family kite kan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails