tajaan,

DenyutJantung!

Friday, August 27, 2010

Definisi Kuih Raya Versi Chef-Muda-belia-AinRamping

hai hai hai ;) bertemu lagi kite di belog merepek ain ni.. memandang penulis adalah bosan dan berpure pure tiada assignment yang perlu dibuat, kite merepek sebentar la.. asyik buat keje je pun tak bagus.. rehatkan minda jap, baru la nanti dapat berpikir dengan baik kan kan kan ;)

disebabkan mood raya dah sampai, nak tanye korang ni, korang pelik tak dengan name name kuih raya? tart nenas la, dahlia la, almond london la, kuih gunting, kuih ros,mama carry, kuih samprit, biskut arab, ape lagi? macam macam adaaa..korang pandai sebut je kan,tapi tak tau kan asal usul kuih tu? tak tau kan? meh sini ain cerita asal usul kuih tu ok.. ni definition mengikut teori chef muda yang ramping ok.. hahaaaaa.. dah dah, fokus! tumpukan perhatian cepat..

ok, mule mule kite start dengan kuih peveret malaysia, KUIH TART

http://farm4.static.flickr.com/3207/2864181607_9bba971fe7.jpg?v=0

ala, dah name pun tart nenas. nenas tu harus la ade kan, dah jem nye nenas. ade yang panggil tart gulung kan.. tu sudah tentu kerane ianya bergulung di dalam gulungan itu.. perkataan tart ialah singkatan kepada gulung KETAT KETAT, agar tak terlerai ikatan.. tu la timbulnye tart nenas. sebab nak panggil kuih ketat nenas macam tak berape syok pulak kan.. heheeeee ;) tart nenas yang terbaik ialah yang jem nye banyak seperti di atas.. terbaikkk wooooo..

ok next ialah KUIH DAHLIA. haaaaa, ni ramai orang salah sangke, ingat kan bentuk bunge, terus kate tu bunge dahlia. ohhh tidak tidak,..

http://4.bp.blogspot.com/_a8hCct8Rtk4/SxTXnJqZhTI/AAAAAAAAAEg/2AtT3qs8tbQ/s1600/kuih+dahlia.jpg

ni kuih dahlia,

manakala,

http://www.flowersop.com/wp-content/uploads/2009/10/dahlia-flower-1.jpg

ini bunga dahlia.

haaaa, saje letak besar besar supaye korang nampak perbezaan nye.
same ke ? same ke? same ke? * sambil goyang goyang senduk ke arah video cam
cukup chef, tak payah tanye 3 kali..cukup cukupp!

cerite sebenar di sebalik kuih dahlia ialah,
pada zaman dahulu, ade seorang cikgu yang gemar buat kuih.. disebabkan cikgu ni mempunyai perwatakan yang lemah lembut, cikgu ni gemar buat motif bunga pada kuih dier, so bile orang makan rase sedap,nanti orang akan tanye, "eh kuih ape ni? sedap nau gamaknya." "ohhh, tu kuih dahlia buat. order kat dier.sedap kan." cantik name nye, sesedap kuih ni, maka kan ku namakan kuih ni dahlia, kuih dahlia," maka dari situ la bermulanya name tersebut. cheewaaaahh, dah macam cerita novel zaman purba pulak ;)

korang nak kenal tuan punye badan tu?, ha ni ha dier ,

http://lh4.ggpht.com/_qdUQIatdkMk/TAB8wVAmgxI/AAAAAAAAClE/olyYEQhsskc/7934_104280989583042_100000034231230.jpg?imgmax=800


tapi sejak dua menjak ni, kuih dahlia dah kurang sedap, sebab cikgu dahlia dah pencen buat kuih, dier sibuk berblogging je.. huwawawawaa

ooohh, memang saje pilih gambar yang gini, baru ade elemen elemen saspen sikit. hahaa
ha tengok jelingan mate tu.. hiiii..ampun cikguuu~

jangan marah er cikgu ;)

ok tanpe melengahkan mase lagi, kite next ke kuih ALMOND LONDON. kuih ni memang jenis kuih traditional yang lupe daratan. nape tak almond malaysia? hehhh.. london plak dapat name. tak patut betul la kan,

http://akhialgebra.files.wordpress.com/2008/09/londonalmond1.jpg

kuih ni pun ade peminat yang tersendiri. ini kuih kategori pantang nampak dan pantang letak. letak sekejap je atas meje, pastu sekelip mate hilang. kalau nasib baik kertas tu ade lagi, kalau nasib tak baik, dengan kertas sekali ghaib. memang penangan betul kuih ni. oohh, mengenai asal usul, kuih ini dipercayai bermula dari daerah londang, tapi diusahakan oleh seorang graduan yang baru balik dari london. ha sebab tu ade unsur unsur coklat. kalau kuih zaman dolu dolu, mane ade coklat salut salut ni.. pastu tolong jangan ditanya apa itu almond okkkk. sudah tentu kerana wujudnya sejenis kacang dipanggil almond di dalam itu. almond londang adalah tidak komersial, so tukar kepada almond london. rasenye sempena nak merdeka, marilah kite merdeka kan kuih ni dengan menukar name beliau kepada almond malaysia. haaaaa,, baru la kito berbanggo kan ;) kang london claim ni kuih dier esok hari, dah susah..

dah dah, next kuih yang patut kite pertikaikan name nye ialah, KUIH SAMPRIT. masih menjadi tanda tanye apakah itu samprit? nama tempat kah, pakaian kah, nama orang kah? masih tak dapat dikesan lagi ni..

http://kuihraya.files.wordpress.com/2007/09/samprit.jpg

mak ain buat kuih samprit gune adunan kuih tart. sedapppp ok!
ape tah asalnye, mungkin dari perkataan sempit yang kemudian dicomersialkan menjadi semprit. sape tau? takpe, penulis akan kaji dan akan dibincangkan pade sesi yang mase, pada puasa tahun akan datang.. tunggguuuuuuu~

kuih terakhir, yang penulis mintak anda tentukan ialah.. errrrr, KUIH BATANG BURUK

http://3.bp.blogspot.com/_gZgKQFgDKrI/S2mYMboaoOI/AAAAAAAACec/LR6EEuxh6qc/s400/Kuih+batang+buruk.jpg

agak agak, batang siapa, mengapa, dimana kah yang buruk.
haaaa tolong jawab sikit.
ni tak terhurai dek minda chef AinRamping la..
hwawawawa..

okkk, tamat la sudah sesi repekan, berjunpe lagi kite di blog yang sama, di masa yang sama, pada ramadhan depan.. tu pun jike masih diberi kesempatan nak bernafas la ;)
byeee uuolllzzz.
selamat membeli dan membuat serta memakan kuih ;)

amaran kerajaan ain : semua di atas adalah tipus dan gurauans semata mata. tidak ade kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia. ;)) pastu terima kasih doakan ain ramping. walaupun baca dalam hati, takpe mudah mudahan tuhan kabulkan, dan Ain akan jadi Ramping kembali.. heeeeeeeeee.. jangan marah ar....










2 comments:

terokai seni said...

kuih tart tu dah macam ulat beluncas la pulak ko susun gitu

kuih semprit dengan adnan sempit mungkin sinonim kot

amira faqihah said...

waaa byknye kuih :DD

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails